Keresőoptimalizálás avagy magyar fogalmi anomália
Mit jelent az, hogy SEO? A szó egy rövidítés, az angol Search Engine Optimization, magyarra fordítva keresőmotor – optimalizálás, nem pedig keresőoptimalizálás.
A “kereső” kifejezés foglalt szakszó az informatikában, keresőnek nevezzük például a Google-t, Yahoo-t, Bing-et is, vagy kisebb, honlapokba beépített rendszereket, kereső füleket. Ezzel szemben a keresőmotor fogalma az ilyen keresők hátterében futó automatikusan megírt program, mely különböző adatokat gyűjt a honlapokról. Mivel a két kifejezés egyértelműen eltér egymástól, nyilvánvaló a különbség is a keresőmotor – optimalizálásés a keresőoptimalizálás szavak között. Magyar nyelven a helytelenül használt keresőoptimalizálás elnevezés terjedt el, amely – a szavak pontos jelentését vizsgálva – keresőrendszerek (Google, Yahoo, Bing stb.) optimalizálását jelentené, mely nekünk nem célunk, s talán más, “keresőoptimalizálás”-t hirdető cégeknek sem, bár ez utóbbiban nem vagyunk biztosak (keresőalkalmazások találatait figyelve feltűnően sokan szeretnének keresőoptimalizálást végezni).
Tény azonban, hogy akik keresőoptimalizálás alatt keresőmotor – optimalizálást értenek,
de az előbbi kifejezést használják, pontatlanul fogalmaznak. Véleményünk szerint a mai portálmotorokban futó keresők nagyon jól programozottak, nincsen szükségük optimalizálásra. Az ilyen alkalmazásokhoz egyébként nem is tudnánk hozzáférni, nem vagyunk a Google vagy más nagy keresőrendszer átalakítására felhatalmazva.
Amit végzünk, az keresőmotor – optimalizálás, angolul Search Engine Optimization, németül Suchmaschinenoptimierung (ezeken a nyelveken is megfigyelhető a motor – engine, Maschine – szó használata, nem véletlenül). Keresőmotor – optimalizálással a keresőrobotot tudjuk valamelyest befolyásolni, bár helyesebb azt mondani, hogy együttműködni vele, megkönnyíteni a munkáját. Olyan tevékenységet folytatunk, ami által megnő a keresőrobot – forgalmunk, például PageRank növelés. A SEO csak az oldal felépítésével foglalkozik, a tartalom helyes struktúrálásával, olyan fogalmakkal, mint a honlap URL -je, TITLE, META, H1, H2, H3, H4, H5, H6 címsorok megfelelő alkalmazása. A cél, hogy ezeket a Google robot vagy más robot megfelelően tudja kezelni. Ahogy a Google is említi a keresőmotor – optimalizálásról kiadott szövegében, a lényeg az együttműködés a felhasználókkal és a keresőrobotokkal: a tartalmakat a robot számára indexelhetővé kell tenni.
Amit végzünk, az keresőmotor – optimalizálás, angolul Search Engine Optimization, németül Suchmaschinenoptimierung (ezeken a nyelveken is megfigyelhető a motor – engine, Maschine – szó használata, nem véletlenül). Keresőmotor – optimalizálással a keresőrobotot tudjuk valamelyest befolyásolni, bár helyesebb azt mondani, hogy együttműködni vele, megkönnyíteni a munkáját. Olyan tevékenységet folytatunk, ami által megnő a keresőrobot – forgalmunk, például PageRank növelés. A SEO csak az oldal felépítésével foglalkozik, a tartalom helyes struktúrálásával, olyan fogalmakkal, mint a honlap URL -je, TITLE, META, H1, H2, H3, H4, H5, H6 címsorok megfelelő alkalmazása. A cél, hogy ezeket a Google robot vagy más robot megfelelően tudja kezelni. Ahogy a Google is említi a keresőmotor – optimalizálásról kiadott szövegében, a lényeg az együttműködés a felhasználókkal és a keresőrobotokkal: a tartalmakat a robot számára indexelhetővé kell tenni.
A SEO és a SEM rövidítéseket is sokan összekeverik. A SEM a Search Engine Marketing-et jelenti, vagyis keresőmotor – marketinget.
A keresőmotor – marketing az online marketing egy fajtája, mely egy weboldal láthatóságát akarja növelni a keresők találati oldalain. Ennek egy módszere a keresőmotor – optimalizálás, de a fizetett hirdetések, listázások is a marketing eszközei. Ez utóbbiak egyértelműen elhatárolhatóak a keresőmotor – optimalizálás fogalmától.